Når ZRX 1200 ble lansert så av en eller annen merkelig grunn ville ikke Kawasaki oppgitt hvor mange hestekrefter den nye motoren yter.

Men med utgangspunkt i at forgjengeren utviklet 106 hk fra 1.052 ccm, er det ikke utenkelig at den nye motoren yter nærmere 120 hk.

Kawasaki hevder i hvert fall at denne nye kraftkilden har et betraktelig kraftigere mellomregister enn forgjengeren.

 

Tre varianter

Minst like interessant er det at ZRX 1200 nå kommer i tre utgaver. ZRX 1100 var kun tilgjengelig med lyktkåpe, populært kalt bikini. Den nye ZRX 1200 kommer også som bikini-variant og får navnet ZRX 1200 R.

I tillegg kommer en helt naken utgave.
Denne kalles kort og godt ZRX 1200.

 

Touring-modell
Kawasaki ZRX har stiftet familie

Den tredje varianten har fått navnet ZRX 1200 S. Denne er utstyrt med halvkåpe, en relativt stor vindskjerm og mer aerodynamiske speil. Den skal derfor ifølge Kawasaki også egne seg for touring. S-modellen kommer i likhet med R-modellen i en rekke farver. Den nakne utgaven kommer imidlertid kun i grå, eller Champagne Gold, som Kawasaki kaller farven.

 

Denne modellen fikk fetere bakdekk

Felles for dem alle er de store forbremsene.

To flytende 310 mm skiver med seksstemplede kalipere skulle gi skikkelig bra bremsekraft.

Noe som ikke så mange konkurerende mc produsenter har. Denne frambremsen skrubber bra. 😊

Bakbremsen består av en 250 mm skive.

 

ZRX har også fått bredere bakdekk. Bakfelgen har vokst med en halv tomme til 5,5 tommer og 170/60-17-dekket er erstattet med dimensjonene 180/50-17.

Akselavstanden har samtidig økt med 12 mm til 1.465 mm.

Bakdrevet har mistet tre tenner og er nå nede i 42, noe som skulle borge for høyere topphastighet.

 

Dette er etter min mening noe av det bedre jeg har kjørt i svinger med.

Den danser serdeles fint og parerer godt i skarpe kurver og  med en god skrubb på forhjulet gjør den denne type kjøring til en drøm.