Yamaha FJR1300 ble opprinnelig utgitt første gang august 2002.
Den første sportsturen det ble en skuddveksling med de helt nye Kawasaki, Suzuki, Honda som allerede var godt etablert i markedet.
Denne type mc ble kalt SSTs, eller Supersport Tourers.
Sjefen for utviklingsavdelingen ble spurt hvorfor vi skulle ta innersvingen på de andre. 

Jeg vet ikke ennå, men vi skal det raskt."


Og det gjorde de, Yamaha FJR endte som favoritten.
Totalt sett med sin kraft og gode kjøreegenskaper.


Takket være den utmerkede ergonomien og vindbeskyttelsen har jeg ikke noe minner om å være ukomfortabel i det hele tatt etter mange mil i salen.


Yamaha prøvde å  opprette interessen for det sportslige, men komfortable sykler


Med FJR kommer alt som var bra med den gamle FJ1200.
Masse trekkkraft, god håndtering, komfort - og ingenting som var dårlig, nemlig vibrasjoner og beinstikkende motorvarme.


Med tanke på funksjoner, med unntak av ABS og cruisekontroll, kommer FJR med alt en seriøs tur entusiast kan ønske seg.


Endelig kardang, elektrisk justerbar frontrute, stor drivstofftank, standard sidevesker og bagasjestativ.
FJR trekker ut 25-35 mer hestekrefter og 18-35 Newton på bakhjulet. Kanskje er dett noe av det mest fornufige som er laget .

Her er min FJR med comfortsal.