K1200LT heter denne BMWs klassiske touring sykkel, og den bugner av touringluksus.
Fra elektriske oppvarmede seter, via fire høyttalers musikkanlegg, til elektrisk revers (herligheten veier 378 kilo kjøreklar). Og må du spørre om prisen, så har du helt sikkert ikke råd likevel.
Jeg vet ikke helt hva, men noe fikk meg til å tenke at denne BMWen også bør produseres i en 1:100 plastmodell, for oss som er glad i bade-ender.
Det skal ikke mer enn et kort blikk på skroget - det ser ut som en blanding av en cabincruiser og en vannscooter.
Men sykkelen er selvsagt produsert for det tørre element, poenget med all plasten er å holde både deg og bagasjen tørr selv om det så skulle pøse ned. Dette fungerer bra og selv på lengre turer er du relativt tørr.
Veltebøyler og revers
Bak det voldsomme eksteriøret finner vi BMWs kjente liggende firer.
Den samme motoren står i K1200RS, men her er den tunet ned fra 130 til 98 hester for å gi en mer touringvennlig dreiemomentskurve, med over 100 Nm i turtallsområdet fra 2.800 til 6.800 omdreininger.
Sykkelen har som alle store BMWer kardang, dessuten ABS-bremser og katalysator.
Mer spesielt er at den har revers, drevet av det elektriske systemet. Reversen betjenes med egen bryter, og kan kun brukes når motoren står i fri.
Rammen er forøvrig den samme som på 1200RS, men med et antagelig høyst kjærkomment tillegg, nemlig veltebøyler. De små Honda Pan European-liknende vingene nede på kåpen, samt rammeverket rundt sideveskene, er bøyler som i følge BMW gjør at sykkelen skal tåle typiske «parkeringsplassvelt» uten dyre plastskader.
Instrumentpanelet er velfylt og oversiktlig, og supplert med tankmontert tastatur for stereoanlegget (de viktigste funksjonsknappene er montert på styret). CD-vekskler kommer som ekstrautstyr.
Vindskjermen er elektrisk justerbar i høyden, både fører- og passasjerplass er justerbare og dessuten elektrisk oppvarmede. Veskesettet rommer totalt 120 liter, hvorav 50 liter i toppboksen. Toppboksen er forøvrig praktisk utstyrt med belysning og sminkespeil, og for dem som ferdes mye i varme strøk er det mulig å få halve toppboksen innredet som kjøleskap.
BMW K1200LT er et fullverdig alternativ til de andre fullriggerne på markedet, Honda Goldwing og Harley-Davidson Electra Glide.